Sök:

Sökresultat:

332 Uppsatser om Slutna frćgor - Sida 1 av 23

En jÀmförelse mellan öpnna och slutna laborationer

Syftet med det hĂ€r arbetet Ă€r att göra en jĂ€mförelse mellan öppna och slutna laborationer i Ă€mnena biologi och kemi i gymnasieskolan. JĂ€mförelsen syftar till att ta reda pĂ„ för och nackdelar med respektive laborationstyp samt att se nĂ€r de bĂ€st kan anvĂ€ndas i undervisningen. Kvalitativa intervjuer gjordes pĂ„ fyra gymnasielĂ€rare i en kommunal gymnasieskola. Resultatet frĂ„n undersökningen visar att det finns bĂ„de för och nackdelar med de olika laborationstyperna. Öppna laborationer gör att eleverna sjĂ€lva tĂ€nker mer och blir mer engagerade under laborationerna.

Kirurgisk frilÀggning av palatinalt retinerade permanenta hörntÀnder - En litteraturöversikt

Denna litteraturöversikt har som syfte att jĂ€mföra öppen och sluten kirurgisk frilĂ€ggning av palatinalt retinerade permanenta hörntĂ€nder avseende metodernas stabilitet, postoperativt obehag, komplikationsfrekvens, effekt pĂ„ parodontiet samt behandlingstid. ÖverkĂ€kshörntanden Ă€r nĂ€st efter underkĂ€kens visdomstĂ€nder den tand som oftast Ă€r retinerad med en incidens pĂ„ ca 2 %. Det anvĂ€nds idag tvĂ„ kirurgiska tekniker för att kirurgiskt frilĂ€gga palatinalt retinerade hörntĂ€nder, den öppna och slutna tekniken. Litteratursökningen utfördes i databasen PubMed och genererade 85 trĂ€ffar. Efter urval med inklusions- och exklusionskriterier reducerades antalet till Ă„tta artiklar som resultatet i denna litteraturöversikt baseras pĂ„. Av de Ă„tta inkluderade studierna granskade tre stycken bĂ„de den öppna och den slutna metoden, fyra stycken endast den öppna metoden och endast en den slutna metoden. Det gĂ„r inte utifrĂ„n denna litteraturstudie att avgöra vilken frilĂ€ggningsmetod som ger bĂ€st resultat dĂ„ underlaget Ă€r för litet och de inkluderade studierna belyser olika problem med kirurgisk frilĂ€ggning av palatinalt retinerade hörntĂ€nder. Ortodontister och kirurger bör vĂ€lja frilĂ€ggningsmetod beroende pĂ„ indikation och efter erfarenhet som finns för att fĂ„ ett sĂ„ optimalt behandlingsresultat som möjligt. Det behövs randomiserade undersökningar som jĂ€mför utfallet av den öppna och den slutna frilĂ€ggningsmetoden..

Distriktsarbetsterapeuters tillÀmpning av Bobath koncept för patienter med stroke i Norrbotten

Syftet med studien var att beskriva distriktsarbetsterapeuters tillÀmpning av Bobath koncept vid behandling av strokepatienter i primÀrvÄrden. Metoden som valdes var en totalundersökning med postenkÀt med bÄde slutna och öppna frÄgor. De slutna frÄgorna bearbetades deskriptivt och redovisades i figurer och de öppna frÄgorna analyserades med innehÄllsanalys. Resultatet av de slutna frÄgorna visade att informanterna tillÀmpade principer som överensstÀmde med Bobath koncept och att de blandade metoder utifrÄn patientens behov. Resultatet av de öppna frÄgorna presenterades i kategorier som motsvarade Bobath koncepts principer och visade att informanterna tillÀmpade dessa genom att guida, instruera och uppmuntra patienten.

Cirkushallen i Alby : GrÀnslöst

Cirkus har alltid gjort mÀnniskor nyfikna. Redan pÄ 1800-talet handlade det om att visa upp sig och göra reklam i form av pampiga reklamaffischer. Cirkus Cirkör Àr idag belÀget i tvÄ slutna byggnader i Alby. IstÀllet placeras verksamheten under ett och samma tak i en byggnad som exponerar verksamheten och sprider nyfikenhet till omrÄdet. Med hjÀlp av trÀpelare med olika dimensioner och avstÄnd skapas olika grader av transparens beroende pÄ program.

Matematisk kommunikation ? En studie om en lÀrares frÄgor och samtal i klassrummet

Syftet med detta arbete Àr att undersöka lÀrarens verbala kommunikation i klassrummet. Vi ville titta pÄ frÄgorna som lÀraren stÀllde till sina elever. Studien bestÄr av observationer frÄn tre matematiklektioner i en Är 5 klass. TvÄ av lektionerna Àr könsuppdelade i flickor respektive pojkar medan den sista lektionen Àr i helklass. Undersökningen visade att lÀraren anvÀnde sig mest av slutna frÄgor, dÀr svaret ibland fick mer uppmÀrksamhet Àn förstÄelsen.

Sjuksköterskans omvÄrdnad av patienter med alkoholrelaterade sjukdomar

En empirisk studie pÄ tvÄ slutna avdelningar pÄ UMAS. Sex sjuksköterskor har blivit intervjuade. Svaret presenteras i fyra olika teman..

GymnasielÀrares syn pÄ laborationer i kemiundervisningen

Alla lÀrare jag intervjuat anser att laborationerna framförallt ökar förstÄelsen av abstrakta begrepp inom Àmnet. En demonstration Àr bra typ av experiment eftersom en sÄdan kan göra en lektion mer intressant och nyttig för eleverna men det Àr ocksÄ viktigt att eleverna laborerar sjÀlva och fÄr laborativa fÀrdigheter. LÀrarna anvÀnder sig mest av slutna laborationer i sitt arbete och det kan förklaras med vanan att genomföra sÄdana och att öppna laborationer Àr betydligt mer tidskrÀvande. Fördelen med slutna laborationer Àr att de lÀtt kan belysa hur nÄgonting fungerar i praktiken. Nackdelen Àr att de inte Àr sÄ stimulerande för elevernas tÀnkande och utveckling.

Annorlunda Syskonskap. Att vÀxa upp med en syster eller bror som har ett funktionshinder.

Syftet med denna studie var att öka kunskapen om hur syskon pÄverkas av att vÀxa upp med ett funktionshindrat syskon. De flesta av oss kommer att möta mÀnniskor i skolan och arbetet som vÀxer upp eller har vuxit upp med ett syskon med ett funktionshinder. Denna studie genomfördes med hjÀlp av 52 öppna och slutna frÄgor som studerade 16 syskons uppfattning angÄende ansvarstagande, hjÀlpsamhet och uppfattningen av syskonskapet i relation till platsen i syskonskaran. Studien visade att de som har en Äldersskillnad pÄ upp till 2,5 Är förklarar för andra om syskonets funktionshinder i större utstrÀckning Àn ensambarn. Resultat visade Àven att yngre systrar undviker konflikter med sina förÀldrar i större utstrÀckning Àn deras Àldre systrar.

?-Å nej, inte han igen!? : Varför patienter upplevs som svĂ„ra av sjuksköterskor inom den slutna psykiatriska vĂ„rden

Bakgrund: En del patienter som vÄrdas inom slutenvÄrdspsykiatrin ses av sjuksköterskor svÄrare att vÄrda. Dessa patienter riskerar fÄ en sÀmre vÄrd Àn andra patienter. Genom att belysa sjuksköterskors egna förklaringsmodeller till varför patienterna uppfattas som svÄra kan fokus riktas mot en utsatt patientgrupp inom den svenska slutenvÄrdspsykiatrin. Syfte: Att beskriva sjuksköterskors egna uppfattningar om varför patienter upplevs som svÄra att vÄrda inom den slutna psykiatriska vÄrden. Metod:Fem intervjuer med sjuksköterskor arbetandes inom slutenvÄrdspsykiatrin genomfördes.

Annorlunda Syskonskap. Att vÀxa upp med en syster eller bror som har ett funktionshinder.

Syftet med denna studie var att öka kunskapen om hur syskon pÄverkas av att vÀxa upp med ett funktionshindrat syskon. De flesta av oss kommer att möta mÀnniskor i skolan och arbetet som vÀxer upp eller har vuxit upp med ett syskon med ett funktionshinder. Denna studie genomfördes med hjÀlp av 52 öppna och slutna frÄgor som studerade 16 syskons uppfattning angÄende ansvarstagande, hjÀlpsamhet och uppfattningen av syskonskapet i relation till platsen i syskonskaran. Studien visade att de som har en Äldersskillnad pÄ upp till 2,5 Är förklarar för andra om syskonets funktionshinder i större utstrÀckning Àn ensambarn. Resultat visade Àven att yngre systrar undviker konflikter med sina förÀldrar i större utstrÀckning Àn deras Àldre systrar.

Patienters upplevelser av tvÄngsÄtgÀrder inom den slutna psykiatriska vÄrden.

Bakgrund: TvÄng inom den slutna psykiatriska vÄrden Àr ett komplext Àmne. Ofrivillig intagning, tvÄngsmedicinering, avskiljning och bÀlteslÀggning Àr tvÄngsÄtgÀrder inom den psykiatriska vÄrden. Dess utförande styrs av lagar och riktlinjer som syftar till att skydda patientens integritet och autonomi. Sjuksköterskans roll vid ÄtgÀrderna Àr att se till att patientens rÀttigheter tillvaratas samt identifiera patientens omvÄrdnadsbehov. VÄrden efterstrÀvar att patienten i efterhand ska uppleva ÄtgÀrderna som acceptabla.Syfte: Att beskriva patienters upplevelser av tvÄngsÄtgÀrder inom den slutna psykiatriska vÄrden.Metod: En deskriptiv litteraturstudie med systematiska sökningar genomfördes.

Sjuksköterskors upplevelser av att vÄrda patienter i palliativt skede inom den slutna vÄrden: En fenomenologisk hermeneutisk studie

Palliativ vÄrd och vÄrd i livets slutskede har pÄ senare Är uppmÀrksammats allt mer. I Sverige dör ca 90 000 mÀnniskor per Är och av dem dör ca 85 procent pÄ institutioner. VÄrd av svÄrt sjuka och döende förekommer inom all hÀlso- och sjukvÄrd. Palliativ vÄrd - lindrande vÄrd- pÄbörjas dÄ kurativ vÄrd - botande vÄrd - inte lÀngre Àr möjlig. Det övergripande mÄlet med palliativ vÄrd Àr att uppnÄ bÀsta möjliga livskvalitet för patienten och dennes familj.

Skolsköterskors uppfattning av psykosomatiska besvÀr kopplat till hedersrelaterat vÄld och förtryck

Den mentala ohÀlsan Àr globalt sett en stor del av sjukdomsbördan, och sÄ Àven i Sverige. PÄ grund av de reformationer som psykiatrin i Sverige genomgÄtt under 1900-talet vÄrdas idag ett rekordlÄgt antal patienter inom den slutna psykiatrin. Förr i tiden vÄrdades de psykiatriska patienterna bÄde somatiskt och psykiskt inom den slutna psykiatriska vÄrden. SÄ Àr inte fallet lÀngre, utan de somatiska Äkommor som denna patientgrupp drabbas av vÄrdas nu i den allmÀnna somatiska vÄrden. Ett flertal studier visar att patienter med psykiska störningar erhÄller sÀmre somatisk vÄrd Àn psykiskt friska patienter samt ofta upplever diskriminering frÄn sjukvÄrdspersonal.

Öppna och slutna frĂ„gor i en jĂ€mförande studie : En studie i hur arbete med öppna/slutna frĂ„gor pĂ„verkar elevers förmĂ„ga till perspektivbyte i tid och rum.

Vi har i vĂ„r forskning belyst hur elever upplever arbetet med öppna respektive slutna frĂ„gor. Vi har framförallt tittat pĂ„ hur arbetet med öppna och slutna frĂ„gor haft för inverkan pĂ„ elevers möjligheter till perspektivbyte i tid och rum. Öppna frĂ„gor har i vĂ„r forskning varit lika med hög frihetsgrad medan slutna frĂ„gor Ă€r lika med lĂ„g eller ingen frihetsgrad. Vi har i vĂ„r forskning jĂ€mfört resultatet av en essĂ€uppgift frĂ„n tvĂ„ grupper med elever frĂ„n Ă„rskurs 6. Dessa tvĂ„ grupper har innan uppgiften vĂ€gletts i temat ?En resa till Kina? i var sin experimentlektion.

Klassrumssituationers pÄverkan pÄ frÄgor i matematikundervisningen

Syftet med denna empiriska studie var att redogöra för vilken typ av frÄgor som lÀraren, under matematikundervisningen, stÀller beroende pÄ vilken klassrumssituation som rÄder. Vi ville undersöka om det fanns nÄgra skillnader eller likheter kring anvÀndningen av frÄgor beroende pÄ om lÀraren befinner sig i en helklassundervisning jÀmfört med om lÀraren befinner sig tillsammans med enskilda elever under det enskilda arbetet. MÄnga lÀrare anvÀnder slutna frÄgor i sin matematikundervisning och behöver bli medvetna om sin frÄgeteknik för att frÀmja elevers sprÄkutveckling. Forskning visar pÄ att öppna frÄgor frÀmjar elevens sprÄkutveckling dÄ de uppmuntrar till samtal i klassrummet. Det sociokulturella perspektivet, som grundar sig pÄ Vygotskijs teorier, belyser vikten av att kommunicera och samspela med andra för att gynna elevernas sprÄkutveckling.

1 NĂ€sta sida ->